Les Sindicatures i Defensories locals del Baix Empordà denuncien en un informe conjunt els “dèficits estructurals” que té la mobilitat en transport públic a la comarca i, especialment, la connexió entre poblacions de la demarcació i la comunicació amb capitals com Girona o Barcelona. L’informe l’han elaborat conjuntament els síndics/ques i defensors/des de Palafrugell, Palamós, Sant Feliu de Guíxols i Cruïlles-Monells-Sant Sadurní de l’Heura arran de les nombroses queixes rebudes per part de la ciutadania i l’han fet arribar tant als ajuntaments com al Consell Comarcal del Baix Empordà amb un seguit de recomanacions amb l’objectiu de resoldre la situació.
L’informe qualifica la mobilitat en transport públic a la comarca com un “problema estructural que requereix un replantejament global” perquè els serveis disponibles estan “molt lluny de cobrir les necessitats de la ciutadania. Ni els horaris ni els itineraris cobreixen les necessitats de desplaçament per motius laborals, sanitaris, d’estudis, etcètera”.
Pel que fa a les comunicacions entre els municipis de la comarca, l’informe parteix de la base que el Baix Empordà té una característica específica perquè disposa de quatre poblacions demogràficament importants que es reparteixen capitalitats en diversos àmbits (administratiu, sanitari, educatis…) sense que hi hagi, entre elles, un transport públic que les comuniqui adequadament. Com a exemple, i partint de les queixes dels usuaris, el document cita els desplaçaments entre Torroella de Montgrí i l’Hospital de Palamós, un recorregut de 20 quilòmetres que es realitza en més d’una hora i mitja.
La durada excessiva es reprodueix en les comunicacions amb Girona i Barcelona, especialment des de Palamós i Palafrugell, dos municipis amb més de 40.000 habitants conjuntament i que, paradoxalment, no disposen de connexió directa amb les capitals. Les queixes recollides indiquem el trajecte Palamós-Girona acostuma a durar una hora i quaranta-cinc minuts, sovint amb retards importants que empitjoren la situació.
Pel que fa a l’enllaç amb el tren, des de Palamós només existeix un transport al matí i un a la tarda a Caldes i, altre cop, “l’incompliment de l’horari fa que l’enllaç amb el tren previst sigui una quimera”, indiquen les Sindicatures i Defensories empordaneses.
Un bon moment
Els síndics/ques i defensors/es consideren que, ara que la concessió del servei de transport públic està a punt de vèncer “és un bon moment per fer-ho amb una nova mirada que reculli les necessitats d’una comarca que cada vegada s’assembla més a una àrea metropolitana, donada l’altíssima mobilitat entre els diferents centres d’activitat econòmica i social”. “La nova concessió no necessita retocs sinó un replantejament que doni solució als greus problemes de mobilitat en transport públic”, afegeixen per tal de “trencar amb la concepció que el transport públic és un últim recurs per a les persones sense recursos econòmics o amb limitacions d’altra mena” i també per exigències mediambientals.